Το 1ο Γυμνάσιο Χίου κατά το σχολικό έτος 2021-2022, με τη συνδρομή τριών καθηγητών του και 14 μαθητών/μαθητριών της Β΄ Γυμνασίου, υλοποίησε ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα etwinning με τίτλο “Bullying: A look inside”. Το σχολείο μας συνεργάστηκε με σχολεία από την Πορτογαλία, την Τουρκία, τη Σερβία, την Κροατία, και τη Βουλγαρία.
Τον Φεβρουάριο 2022, πραγματοποιήθηκε η πρώτη διαδικτυακή γνωριμία και επικοινωνία των εκπαιδευτικών όπου διαμορφώθηκε το χρονοδιάγραμμα των δράσεων και ο τρόπος υλοποίησής τους. Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες μαθητές/συμμετέχουσες μαθήτριες έφτιαξαν ψηφιακές παρουσιάσεις τόσο για την πόλη τους όσο και για το σχολείο τους και παράλληλα δημιούργησαν γνωστικού ενδιαφέροντος κουίζ και παζλ φωτογραφιών. Στόχος ήταν η διάδραση και η αλληλεπίδραση μεταξύ των παιδιών στην πλατφόρμα του Twinspace. Ακολούθησαν διαδικτυακές συναντήσεις μεταξύ μαθητών/μαθητριών τόσο σε αίθουσες συνομιλιών στο Twinspace όσο και μέσω σύγχρονης διαδικτυακής συνάντησης στο webex , κατά τη διάρκεια των οποίων υπέβαλαν ερωτήσεις – απορίες ώστε να γνωρίσουν καλύτερα τα ενδιαφέροντα, τις συνήθειες, τα ήθη, τα έθιμα, την καθημερινότητα των άλλων παιδιών. Τα παιδιά κατέγραψαν σε ψηφιακά εργαλεία (πχ.Linoit cooperative board) τις πρώτες τους σκέψεις σχετικά με το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού και σταδιακά συμπλήρωσαν ένα πολύγλωσσο λεξικό με συναφείς λέξεις/φράσεις .
Στη συνέχεια, οι μαθητές/μαθήτριες του 1ου Γυμνασίου μετέφρασαν στα αγγλικά το ερωτηματολόγιο που δημιουργήθηκε από εκπαιδευτικούς του σχολείου. Στόχος του ήταν να διερευνήσει τις απόψεις-στάσεις αλλά και τις εμπειρίες και τα συναισθήματα των μαθητών και των μαθητριών ως προς το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, ως θύτες, θύματα, παρατηρητές, προτείνοντας βελτιωτικές ενέργειες για τις σχολικές μονάδες.
Το ερωτηματολόγιο αυτό περιελάμβανε περίπου 20 ερωτήματα, μοιράστηκε κατά μέσο όρο σε περίπου 100 μαθητές από κάθε σχολείο κάθε χώρας. Στο 1ο Γυμνάσιο Χίου, συμμετείχαν όλοι οι μαθητές/μαθήτριες του σχολείου, περίπου 180. Τα αποτελέσματα συγκεντρώθηκαν, ομαδοποιήθηκαν και αναλύθηκαν ανά αγόρια και κορίτσια και ακολούθως μεταφορτώθηκαν στην πλατφόρμα του Twinspace προκειμένου να γίνουν άμεσα προσβάσιμα προς κρίση, κριτική και αξιολόγηση από εταίρους μαθητές και εκπαιδευτικούς. Παράλληλα δημιουργήθηκε και μια παρουσίαση των δεδομένων όλων των συμμετεχόντων σχολείων καθώς και ένα αρχείο video. Οι μαθητές/μαθήτριες κλήθηκαν να δουν συγκριτικά τα αποτελέσματα όλων των συμμετεχόντων σχολείων και να προβούν σε συμπεράσματα τα οποία και ανήρτησαν. Υπήρξε σημαντική ανταλλαγή απόψεων.
Επιπρόσθετα, καθόλη τη διάρκεια του προγράμματος, η επιστημονική παρέμβαση υπήρξε καθοριστική. Ομάδα ψυχολόγων από το κέντρο ΝΑΥΤΙΛΟΣ έκανε μια παρουσίαση εποικοδομητική σε μαθητές/μαθήτριες του σχολείου μας πάνω στο θέμα του σχολικού εκφοβισμού. Οι εντυπώσεις τους καταγράφηκαν σε padlet που αναρτήθηκε στην πλατφόρμα. Παράλληλα, επειδή τρεις από τις εταίρους είναι ψυχολόγοι, έφτιαξαν τρεις διαδικτυακές παρουσιάσεις οι οποίες, παρουσιάστηκαν στους μαθητές/μαθήτριές μας που με τη σειρά τους υπέβαλαν ερωτήματα/σχόλια προς τις ψυχολόγους. Ακολούθησαν εμπεριστατωμένες απαντήσεις σε κάθε τους απορία. Τέλος, έχοντας κερδίσει γνώση και εμπειρίες, οι μαθητές/μαθήτριες από όλες τις χώρες ένιωσαν την ανάγκη να εκφραστούν καλλιτεχνικά ποικιλοτρόπως. Οι μαθητές και οι μαθήτριες του 1ου Γυμνασίου εξέφρασαν τις ανησυχίες τους μέσω της ζωγραφικής, ενώ παιδιά από τις άλλες χώρες πειραματίστηκαν με την ποίηση, το τραγούδι αλλά και τη δημιουργία μικρού μήκους ταινίας.
Το πρόγραμμα αφού αξιολογήθηκε από τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς και μαθητές/μαθήτριες ολοκληρώθηκε στις 10/5/2022, ελπίζοντας σε μια μελλοντική εξίσου εποικοδομητική συνεργασία.