22/12/06

Κεντρική σελίδα | Επάνω | Σήμερα | Χθες | Μουσείο | Εκπαιδευτικά προγρ/τα | Ομάδα Μουσείου | Επικοινωνία | Συνδέσεις

     

Κεντρική σελίδα
Επάνω
Ύλη & Φως
Χωρίς αέρα...
Ηλεκτρισμού ιστορίες
Ιστορίες μαγνητών
Αστρονομία

 

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΜΑΓΝΗΤΩΝ & ΤΩΝ ΠΥΞΙΔΩΝ

 

ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

Εξετάζεται η ιστορία των μαγνητών και των πυξίδων.   Με τις λέξεις των Θαλή του Μιλήσιου και ιστοριών από Κινέζους συγγραφείς πληροφορούμαστε για την αρχαία ιστορία των μαγνητών. Στην Κίνα, πύλες από μαγνητόλιθο τον 8ο αι. π.Χ. χρησιμοποιούνται για να «συλλαμβάνουν» τρομοκράτες, ενώ τον 1ο αι.π.Χ χρησιμοποιούν στην Κίνα τη μαγνητική πυξίδα για να μαντεύουν το μέλλον. Η πυξίδα ή μπούσουλας μπαίνει στη γέφυρα των Ευρωπαϊκών καραβιών στα τέλη του 12ου αιώνα μ.Χ. Πριν το 1600 οι ναυτικοί πιστεύουν ότι την πυξίδα προσανατολίζει ένα αστέρι, το αστέρι του Βορρά ή ο πολικός αστέρας. Μετά το 1600 με την παρέμβαση ενός επιστήμονα, του Gilbert αποδεικνύεται ότι η γη είναι ένας τεράστιος μαγνήτης που μπορεί να προσανατολίζει τις πυξίδες.

Πώς μπορούμε να κατασκευάσουμε μαγνήτες και πυξίδες; Το ερώτημα απαντάται μέσα από κείμενα συγγραφέων διαφόρων εποχών, όπως Κινέζων του 1ου αι. π.Χ και Ευρωπαίων του 17ου αι. μΧ.

Τι μπορεί να αλλάξει τον προσανατολισμό μιας πυξίδας; Μέσα από αφηγήσεις ναυτικών μελετάται η παράξενη επίδραση των κεραυνών στις πυξίδες που εξηγήθηκε για πρώτη φορά το 1800 με την παρέμβαση του Oersted.

 

 ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ

To "μάθημα" παρουσιάζεται με τη βοήθεια πειραμάτων και αφήγησης που γίνεται με τη βοήθεια εκπαιδευτικού λογισμικού. Τα πειράματα που έχουν επιλεγεί είναι η επίδειξη μαγνητόλιθου, οι μαγνητικές έλξεις, η δημιουργία μαγνήτη από μαγνητόλιθο, η κατασκευή πυξίδων, η επίδειξη ναυτικών πυξίδων, η εκτροπή της πυξίδας με την επίδραση ηλεκτρικού ρεύματος

 

ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΕΦΑΡΜΟΖΟΜΕΝΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Η διδακτική πρόταση συνδέεται με την ύλη των μαθημάτων:

Ι. ΦΥΣΙΚΗ:• Β’Γυμνασίου: Ηλεκτρομαγνητισμός• Γ’ Γυμνασίου: Ηλεκτρομαγνητισμός • Β’Λυκείου γενικής παιδείας:   Ηλεκτρομαγνητισμός -Μαγνητικό πεδίο

ΙΙ.ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ• A’Γυμνασίου: Εργαλεία και μηχανές  Πειραματική έρευνα με κέντρο μαγνητικά- ηλεκτρομαγνητικά  φαινόμενα

 

ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

 

Φλώρα Πάπαρου (σχεδιασμός διδακτικής πρότασης- κατασκευή  εκπαιδευτικού υλικού έντυπου & ηλεκτρονικού)

Παράσχος Καλλίτσης (εκτέλεση πειραμάτων)

 

 

 

Τελευταία ενημέρωση της τοποθεσίας 22/12/06