22/12/06

Κεντρική σελίδα | Επάνω | Σήμερα | Χθες | Μουσείο | Εκπαιδευτικά προγρ/τα | Ομάδα Μουσείου | Επικοινωνία | Συνδέσεις

     

Κεντρική σελίδα
Επάνω
Περιγραφή μαθήματος

 

ΠΩΣ ΘΑ ΗΤΑΝ Η ΓΗ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΑ;

 

ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

 

Η διδακτική πρόταση δομείται γύρω από το επιστημονικό ερώτημα, πώς θα ήταν η γη χωρίς αέρα,  που έχει άμεση σχέση με τα ανθρώπινα αισθητηριακά δεδομένα και με την καθημερινή εμπειρία.

 

Οι μαθητές καλούνται να σκεφτούν πάνω στα ερωτήματα:

bullet

     Πώς θα έπεφτε ένα αλεξίπτωτο στη γη, αν δεν υπήρχε ο αέρας;

bullet

     Μπορούν να πετάξουν τα πουλιά σε μια γη χωρίς αέρα;

bullet

     Θα υπήρχαν ήχοι στη γη, αν έλειπε ο αέρας;

bullet

     Τι χρώμα θα είχε ο ουρανός, αν στη γη δεν υπήρχε αέρας;

bullet

     Πώς θα μεταμορφωνόταν η αστραπή, αν, σταδιακά, αραίωνε η ατμόσφαιρα της γης;

bullet

     Τι θα συνέβαινε στη θάλασσα, αν αραίωνε πολύ η ατμόσφαιρα της γης;

bullet

      Τι θα συνέβαινε στο σώμα μας, αν ξαφνικά αραίωνε πολύ ο αέρας;

bullet

     Πόσο μας πιέζει ο αέρας;

 

Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ

 

Ξεδιπλώνοντας το επιστημονικό περιεχόμενο με το οποίο θα μπορούσαν να απαντηθούν τα ερωτήματα αυτά, ο μαθητής μεταφέρεται στην εποχή κατά την οποία ανάλογα ερωτήματα αποτελούσαν το κέντρο του επιστημονικού ενδιαφέροντος. Διατυπώνονται τα ίδια ερωτήματα με τα λόγια των επιστημόνων που τα διατύπωσαν για πρώτη φορά. Μελετώνται οι επιστημονικές υποθέσεις τους, τα πειράματά τους, οι  εξηγήσεις που έδωσαν, οι διάλογοι που άνοιξαν με επιστήμονες της εποχής τους ή με επιστήμονες αλλοτινών εποχών.

Κατά την παρουσίαση των επιστημονικών επεισοδίων που αποτελούν τις απαντήσεις στα αρχικά ερωτήματα φωτίζεται συστηματικά ο τρόπος με τον οποίο η επιστημονική σκέψη δομείται.

 

ΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ

 

Η παρουσίαση του "μαθήματος" γίνεται με τη βοήθεια εκπαιδευτικού λογισμικού και ιστορικών πειραμάτων, που έχουν αναπαρασταθεί.

 

ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΕΦΑΡΜΟΖΟΜΕΝΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

 

Η διδακτική πρόταση απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου. Συνδέεται με την ύλη των κεφαλαίων:

Φυσική Β’ Γυμνασίου: Δομή και ιδιότητες των ρευστών- Ένας κόσμος ηλεκτρισμένων σωματιδίων. Ο κόσμος μας! - Ηλεκτρικό ρεύμα και ηλεκτρικό κύκλωμα

Χημεία Β’ Γυμνασίου: Καταστάσεις της ύλης - Ο ατμοσφαιρικός αέρας

Φυσική Γ’ Γυμνασίου: Ελεύθερη πτώση -Βάρος και βαρυτική δύναμη -Ατμοσφαιρική πίεση –Άνωση και πλεύση -Ήχος

Φυσική Α’ Λυκείου:  Η ελεύθερη πτώση των σωμάτων- Βαρύτητα -Η κινητική θεωρία της ύλης και η θερμότητα

Χημεία Α’ Λυκείου:  Καταστάσεις της ύλης- Καταστατική εξίσωση των αερίων

Φυσική Β’ Λυκείου γενικής παιδείας:  Ηχητικά κύματα -Πυκνωτές

Φυσική Β’ Λυκείου θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης: Κινητική θεωρία των αερίων - Εσωτερική ενέργεια- Πυκνωτές και διηλεκτρικά-Το βαρυτικό πεδίο της γης- Ταχύτητα διαφυγής

Χημεία Β’ Λυκείου θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης: Καταστάσεις της ύλης

Φυσική Γ’ Λυκείου γενικής παιδείας: Φάσματα εκπομπής- Σκέδαση

 

ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

 

Φλώρα Πάπαρου (σχεδιασμός διδακτικής πρότασης- κατασκευή  εκπαιδευτικού υλικού έντυπου & ηλεκτρονικού)

Παράσχος Καλλίτσης (οργάνωση-εκτέλεση πειραμάτων)

 

 

 

Τελευταία ενημέρωση της τοποθεσίας 22/12/06